Het nieuwjaarsconcert 2024 staat onder de noemer ‘Red shoe danceries’ in het teken van de tango. We vroegen aan onze harmonisten wat hun favoriete tango is.
.
👠 Nog een weekje en we duiken in de tango. De favoriet van onze dirigent Bart Picqueur hadden we nog te goed.
👠 “Het wordt een beetje eentonig maar ook ik ga voor Astor Piazzolla”, zegt Bart. “Als reïncarnatie bestaat dan is Bach in de 20ste eeuw teruggekeerd in Argentinië. Piazzolla wordt zowel tot de klassieke muziek als tot de jazz gerekend. Je weet nooit in welke platenbak je moet gaan zoeken. Zijn muziek heeft, met al zijn polyfone lijnen een zeer barokke textuur. Het is moeilijk tot onmogelijk om een favoriet aan te duiden, net zoals het zeer moeilijk was om uit de zeer ruime keuze aan meesterwerken een programma samen te stellen voor ons nieuwjaarsconcert. Ik ga dan maar voor het iets minder bekende maar o zo mooie ‘Resurrección del Ángel’, uit de ‘Serie del Ángel’. Heeft van alle kenmerken van de tango toch vooral de melancholie in zich. Een pareltje.”
.
👠 “Het wordt een beetje eentonig maar ook ik ga voor Astor Piazzolla”, zegt Bart. “Als reïncarnatie bestaat dan is Bach in de 20ste eeuw teruggekeerd in Argentinië. Piazzolla wordt zowel tot de klassieke muziek als tot de jazz gerekend. Je weet nooit in welke platenbak je moet gaan zoeken. Zijn muziek heeft, met al zijn polyfone lijnen een zeer barokke textuur. Het is moeilijk tot onmogelijk om een favoriet aan te duiden, net zoals het zeer moeilijk was om uit de zeer ruime keuze aan meesterwerken een programma samen te stellen voor ons nieuwjaarsconcert. Ik ga dan maar voor het iets minder bekende maar o zo mooie ‘Resurrección del Ángel’, uit de ‘Serie del Ángel’. Heeft van alle kenmerken van de tango toch vooral de melancholie in zich. Een pareltje.”
.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer…
👠 Jan Huib Nas duikt met de ‘Beschaafde tango’ van Robert Long terug in zijn kindertijd.
“Toen ik een kind was – en mijn ouders ongeveer de leeftijd hadden van mijn kinderen nu – was ‘Vroeger of later’, de debuutplaat van Robert Long ongeveer dagelijks thuis te horen. Sommige liedjes begonnen na enkele maanden op mijn systeem te werken, maar het refrein van deze beschaafde tango kennen mijn zus en ik nog altijd van buiten.”
.
👠 Jan Huib Nas duikt met de ‘Beschaafde tango’ van Robert Long terug in zijn kindertijd.
“Toen ik een kind was – en mijn ouders ongeveer de leeftijd hadden van mijn kinderen nu – was ‘Vroeger of later’, de debuutplaat van Robert Long ongeveer dagelijks thuis te horen. Sommige liedjes begonnen na enkele maanden op mijn systeem te werken, maar het refrein van deze beschaafde tango kennen mijn zus en ik nog altijd van buiten.”
.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer.
.👠 Net als Marjolijn (zie onderaan) koos Adelheid Sieuw (trombone in het orkest, maar ook fluitiste) ook voor ‘Histoire du tango’ voor fluit en gitaar, een werk uit 1986 van de hand van Piazolla.
“Het bestaat uit vier deeltjes”, ontleedt Adelheid de compositie. “‘Bordel’ (1900), ‘Café’ (1930), ‘Nightclub’ (1960) en ‘Concert d’aujoud’hui’. ‘Bordel’ is in de fluitwereld het gekendste. ‘Café’ naar mijn aanvoelen het mooiste. Al is ‘Nightclub’ een heel goede tweede en bovendien het fijnste om te spelen, een soort rondo met een heel mooie afwisseling van ritmische en lyrische passages. ‘Concert d’aujourd’hui’ past misschien wel het meest bij Jan (Adelheids partner) en ik. We zouden ons er heel erg in kunnen uitleven en zouden er waarschijnlijk – heel eigenwijs – de nodige hedendaagse technieken aan toevoegen. Of Piazolla zich dan zou omdraaien in zijn graf? Ik denk het niet. Ik heb dit nooit met Jan samengespeeld. Geen idee waarom. Wij waren als student en duo nogal eigenwijs en al wat de anderen sowieso speelden, speelden wij niet. De vraag is of we dit nu nog in de vingers zouden krijgen.”
.
.
“Het bestaat uit vier deeltjes”, ontleedt Adelheid de compositie. “‘Bordel’ (1900), ‘Café’ (1930), ‘Nightclub’ (1960) en ‘Concert d’aujoud’hui’. ‘Bordel’ is in de fluitwereld het gekendste. ‘Café’ naar mijn aanvoelen het mooiste. Al is ‘Nightclub’ een heel goede tweede en bovendien het fijnste om te spelen, een soort rondo met een heel mooie afwisseling van ritmische en lyrische passages. ‘Concert d’aujourd’hui’ past misschien wel het meest bij Jan (Adelheids partner) en ik. We zouden ons er heel erg in kunnen uitleven en zouden er waarschijnlijk – heel eigenwijs – de nodige hedendaagse technieken aan toevoegen. Of Piazolla zich dan zou omdraaien in zijn graf? Ik denk het niet. Ik heb dit nooit met Jan samengespeeld. Geen idee waarom. Wij waren als student en duo nogal eigenwijs en al wat de anderen sowieso speelden, speelden wij niet. De vraag is of we dit nu nog in de vingers zouden krijgen.”
.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer.
👠 Vandaag duiken we even terug in onze eigen geschiedenis, naar het jaar 1998. Tijdens Remuze begeleidden we die zomer onder andere Johan Verminnen en Jo Lemaire. Maar ook onze eigen Philippe Robrecht was van de partij en zong er zijn uitbundige tango ‘Feest’. Zing gerust mee, ‘als een beest!’.
.
.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer.
Kim Collewaert bezorgde ons nog een tweede pareltje: ‘Por una cabeza’ van de schepper van het tango-lied Carlos Gardel.
“Deze tango heb ik eigenlijk leren kennen door er les over te geven”, merkt Kim op. “Aan de VUB gaf ik een cursus Spaanse en Latijns-Amerikaanse cultuur aan de eerstejaars Spaans. In het thema ‘muziek’ kwam ook de tango aan bod, met deze als een van de voorbeelden.”
Hierbij een historische opname van de legendarische bariton zelf die in 1935 omkwam in een vliegtuigongeval.
.
..
“Deze tango heb ik eigenlijk leren kennen door er les over te geven”, merkt Kim op. “Aan de VUB gaf ik een cursus Spaanse en Latijns-Amerikaanse cultuur aan de eerstejaars Spaans. In het thema ‘muziek’ kwam ook de tango aan bod, met deze als een van de voorbeelden.”
Hierbij een historische opname van de legendarische bariton zelf die in 1935 omkwam in een vliegtuigongeval.
.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer..
👠 Jan Huib Nas (bastuba) dist nog een andere tango op: ‘Tango en Skai’ van Roland Dyens. En Jan zou Jan niet zijn als hij daar geen mooi verhaal aan vastknoopte.
“Op mijn 18de ging ik zoals zovelen van die leeftijd de wereld veroveren”, steekt hij van wal. “Een noodzakelijke tussenstap was Parijs, waar ik het ingangsexamen voor de Ecole Normale de Paris voorbereidde tijdens een zomerstage, samen met 25 andere gitaristen, van wie er ongeveer 25 beter speelden dan ik. Wat ze verder nog gemeen hadden is dat ze allemaal aan dezelfde stukken werkten: ‘Concierto de Aranjuez’, ‘Grande Ouverture’ van Giuliani en nog enkele andere stukken waar mijn tenen van opkrullen. Maar ze speelden ook allemaal deze ‘Tango en Skaï’. Een lichtpuntje bij het einde van mijn internationale carrière 😄.”
“Op mijn 18de ging ik zoals zovelen van die leeftijd de wereld veroveren”, steekt hij van wal. “Een noodzakelijke tussenstap was Parijs, waar ik het ingangsexamen voor de Ecole Normale de Paris voorbereidde tijdens een zomerstage, samen met 25 andere gitaristen, van wie er ongeveer 25 beter speelden dan ik. Wat ze verder nog gemeen hadden is dat ze allemaal aan dezelfde stukken werkten: ‘Concierto de Aranjuez’, ‘Grande Ouverture’ van Giuliani en nog enkele andere stukken waar mijn tenen van opkrullen. Maar ze speelden ook allemaal deze ‘Tango en Skaï’. Een lichtpuntje bij het einde van mijn internationale carrière 😄.”
.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer.
👠 Anton (klaroen) verrast met zijn keuze voor ‘Plat tangoke’ van Eddy Wally en De Strangers.
“Ik vind het gewoon grappig”, zegt Anton. “Eddy Wally probeert een (voor hem) serieuze romantische tango te brengen en De Strangers maken dit compleet belachelijk, op een ouderwetse Antwerpse manier.”
.
“Ik vind het gewoon grappig”, zegt Anton. “Eddy Wally probeert een (voor hem) serieuze romantische tango te brengen en De Strangers maken dit compleet belachelijk, op een ouderwetse Antwerpse manier.”
.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer.
👠 Secretaris Giovanni Van Avermaet ervoer l’embarras du choix bij het overlopen van Piazzolla’s oeuvre en koos bijgevolg voor een live-opname van Gotan Project.
“Ik ben een enorme fan van Piazzolla”, vertelt hij, “maar uit zijn enorme catalogus één werk kiezen is onmogelijk. Hij heeft zoveel goeds en moois gecomponeerd. Dus gooide ik het over een andere boeg en kwam bij Gotan Project terecht. Piazzolla liet jazz-invloeden, Bach en Stravinsky op de tango los, dit Parijse ensemble doet dat, naast de traditionele instrumenten, met beats en samples. Sinds hun debuutalbum kijk ik benieuwd uit naar elk nieuw project van hen.”
..
“Ik ben een enorme fan van Piazzolla”, vertelt hij, “maar uit zijn enorme catalogus één werk kiezen is onmogelijk. Hij heeft zoveel goeds en moois gecomponeerd. Dus gooide ik het over een andere boeg en kwam bij Gotan Project terecht. Piazzolla liet jazz-invloeden, Bach en Stravinsky op de tango los, dit Parijse ensemble doet dat, naast de traditionele instrumenten, met beats en samples. Sinds hun debuutalbum kijk ik benieuwd uit naar elk nieuw project van hen.”
..
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer.
👠 Voorzitter Hilde Van der Jeugt heeft veel herinneringen aan le plus vieux tango du monde: ‘Rosa’ van Jacques Brel.
“Die tango doet me denken aan de eerste Latijnse op het toenmalige Sint-Lodewijkscollege”, zet Hilde uiteen. “Ik maakte er kennis mee om de vervoeging van rosa te leren. Het zorgde ervoor dat ik het andere werk van Jacques Brel ook leerde kennen en appreciëren.”
.
“Die tango doet me denken aan de eerste Latijnse op het toenmalige Sint-Lodewijkscollege”, zet Hilde uiteen. “Ik maakte er kennis mee om de vervoeging van rosa te leren. Het zorgde ervoor dat ik het andere werk van Jacques Brel ook leerde kennen en appreciëren.”
.
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer.
👠 Penningmeester Thijs Vercauteren, hoorniste Katrijn Boone en trompettist Thomas Bauwens zijn tuk op de ‘Tango van het blote kontje’ van Toon Hermans.
“Ik leerde deze tango kennen als kind”, weet Thijs. “Mijn papa is altijd een enorme fan van Toon Hermans geweest. Hij had een hele reeks videocassettes met al zijn shows en in de winter werden die regelmatig op een koude regenachtige zondagmiddag opgezet. Als kind begreep ik vaak de humor niet en zei Toon Hermans me dan ook niet veel, maar eens als tiener begon ik hem we te appreciëren. Toon Hermans is een echte woordkunstenaar en zijn sketches zoals ‘Snieklaas’ of ‘De ornitholoog’ zijn legendarisch, maar ook ‘Tango van het blote kontje’ is gewoon geweldig. Hoe hij in dit lied met woorden speelt, pauzes laat vallen en het publiek bespeelt is fantastisch. Intussen heeft mijn papa de hele collectie zaalshows op dvd. De zaalshow van 1980 is een klassieker en wordt al eens vaker opgezet met daarin deze tango. Als die dan opstaat blijf ik al eens plakken bij mij ouders om samen gezellig naar Toon Hermans te kijken.”
Deze tango was ook de eerste die in Katrijns hoofd opkwam. “Een hele leuke met de tekst erbij!” klinkt het. “Het is nogal tongue in cheeck.”
“Pun not intended!”, voegt Katrijn er nog snel aan toe.
nigeuwjaarsconcert #tangog
“Ik leerde deze tango kennen als kind”, weet Thijs. “Mijn papa is altijd een enorme fan van Toon Hermans geweest. Hij had een hele reeks videocassettes met al zijn shows en in de winter werden die regelmatig op een koude regenachtige zondagmiddag opgezet. Als kind begreep ik vaak de humor niet en zei Toon Hermans me dan ook niet veel, maar eens als tiener begon ik hem we te appreciëren. Toon Hermans is een echte woordkunstenaar en zijn sketches zoals ‘Snieklaas’ of ‘De ornitholoog’ zijn legendarisch, maar ook ‘Tango van het blote kontje’ is gewoon geweldig. Hoe hij in dit lied met woorden speelt, pauzes laat vallen en het publiek bespeelt is fantastisch. Intussen heeft mijn papa de hele collectie zaalshows op dvd. De zaalshow van 1980 is een klassieker en wordt al eens vaker opgezet met daarin deze tango. Als die dan opstaat blijf ik al eens plakken bij mij ouders om samen gezellig naar Toon Hermans te kijken.”
Deze tango was ook de eerste die in Katrijns hoofd opkwam. “Een hele leuke met de tekst erbij!” klinkt het. “Het is nogal tongue in cheeck.”
“Pun not intended!”, voegt Katrijn er nog snel aan toe.
nigeuwjaarsconcert #tangog
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteerg
👠 Hij is bijzonder populair onder onze harmonisten, Piazzolla. Zowel erevoorzitter René De Smedt, ondervoorzitter Kim Collewaert als sandwichdame Els Van Vaerenberg kozen voor zijn ‘Adiós Noñino’.
René: “De componist trok zich op zijn kamer terug toen hij via de telefoon het bericht kreeg dat zijn vader was overleden. Gevoed door verdriet, componeerde hij al improviserend ‘Adiós Noñino’, wat betekent ‘Vaarwel opaatje’. Deze tango was een onvergetelijk moment op het huwelijk van Willem-Alexander en Maxima.”
“Zo leerde ik deze tango inderdaad kennen”, vult Kim aan. “Als jong meisje was ik gefascineerd door die wereld van prinsen en prinsessen, en zo leer je dus ook muzikaal wel eens iets bij.”
Bij Els verliep de kennismaking op een andere manier. “Toen Giovanni en ik in het begin samen waren had hij voor mij een cassetje opgenomen met zijn lievelingsmuziek. Daar luisterde ik toen op mijn kamer naar. Adiós Noñino stond daarop, sindsdien is dat onze tango.”
g
g
👠 Duivel-doet-al Jan Heirwegh kiest voor Libertango van Astor Piazzolla.
“Is tango nuevo ook goed?” vraagt Jan. “Zoja, Libertango! Love the bandoneon! Ik had weinig voeling met tango’s maar de versie van Grace Jones heeft dat indertijd helemaal veranderd.”
g
René: “De componist trok zich op zijn kamer terug toen hij via de telefoon het bericht kreeg dat zijn vader was overleden. Gevoed door verdriet, componeerde hij al improviserend ‘Adiós Noñino’, wat betekent ‘Vaarwel opaatje’. Deze tango was een onvergetelijk moment op het huwelijk van Willem-Alexander en Maxima.”
“Zo leerde ik deze tango inderdaad kennen”, vult Kim aan. “Als jong meisje was ik gefascineerd door die wereld van prinsen en prinsessen, en zo leer je dus ook muzikaal wel eens iets bij.”
Bij Els verliep de kennismaking op een andere manier. “Toen Giovanni en ik in het begin samen waren had hij voor mij een cassetje opgenomen met zijn lievelingsmuziek. Daar luisterde ik toen op mijn kamer naar. Adiós Noñino stond daarop, sindsdien is dat onze tango.”
g
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteerg
👠 Duivel-doet-al Jan Heirwegh kiest voor Libertango van Astor Piazzolla.
“Is tango nuevo ook goed?” vraagt Jan. “Zoja, Libertango! Love the bandoneon! Ik had weinig voeling met tango’s maar de versie van Grace Jones heeft dat indertijd helemaal veranderd.”
g
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteergg
👠 Bastubaspeler Jan Huib Nas heeft meerdere lievelingstango’s, één ervan is ‘Tango de la peau’ van Arno.
“Ik heb 17 jaar in Sint-Jans-Molenbeek gewoond en Brussel is onder mijn huid blijven plakken’, verduidelijkt Jan Huib. “Als ik mij vandaag ‘iets’ voel, is dat geen Nederlander, Vlaming of Belg, Maar ‘Brusselèir’. Eenmaal ontmoette ik Arno in het echt in de Archiduc, en verschillende keren zag ik hem op het podium, van geniaal tot rotslecht. ‘Putain, putain’ is mijn alltime favorite – ik heb die ook al live gespeeld met Adelheid (partner van Jan Huib, nvdr) in de rol van hysterische vrouwenstem – maar de ‘Tango de la peau’ is een mooie tweede.”
“Ik heb 17 jaar in Sint-Jans-Molenbeek gewoond en Brussel is onder mijn huid blijven plakken’, verduidelijkt Jan Huib. “Als ik mij vandaag ‘iets’ voel, is dat geen Nederlander, Vlaming of Belg, Maar ‘Brusselèir’. Eenmaal ontmoette ik Arno in het echt in de Archiduc, en verschillende keren zag ik hem op het podium, van geniaal tot rotslecht. ‘Putain, putain’ is mijn alltime favorite – ik heb die ook al live gespeeld met Adelheid (partner van Jan Huib, nvdr) in de rol van hysterische vrouwenstem – maar de ‘Tango de la peau’ is een mooie tweede.”
g
g
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteerg
Voor Joachim De Clerck (bastuba) is dat ‘El tango de Roxanne’ uit de film ‘Moulin Rouge’. “Het is de eerste tango waar ik spontaan aan dacht toen het thema bekend werd gemaakt’, legt hij uit. ‘De makers hebben het origineel van The Police hard op de grond gegooid, er eens goed op gesprongen, er een heet sausje over gegoten en er dan terug iets moois van gemaakt. Een cover die eens niet moet onderdoen voor het origineel. En ja: een film uit mijn jonge jaren.”
g
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteerg
Onze fluitiste Marjolijn Vanmechelen: “Mijn favoriete tango is uiteraard ‘Histoire du tango’. Ik heb dat vroeger jarenlang gespeeld met gitarist Roland Broux. Fijne herinneringen, en vooral omdat het origineel voor fluit en gitaar geschreven is. Het is later bewerkt voor hobo, viool, piano,… maar de versie fluit/gitaar is de originele van de tangogrootmeester zelf: Astor Piazzolla. En daar mogen we als fluitisten wel fier op zijn. Hierbij een leuke opname van het eerste deel.”
g
For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Privacyverklaring.
Ik Accepteer