// Set to the same value as the web property used on the site var gaProperty = 'UA-20626343-1'; // Disable tracking if the opt-out cookie exists. var disableStr = 'ga-disable-' + gaProperty; if (document.cookie.indexOf(disableStr + '=true') > -1) { window[disableStr] = true; } // Opt-out function function gaOptout() { document.cookie = disableStr + '=true; expires=Thu, 31 Dec 2099 23:59:59 UTC; path=/'; window[disableStr] = true; }

Tsjaikovski begeestert

Het Nieuwjaarsconcert 2019 stond volledig in het teken van de Russische componist Pjotr Iljitsj Tsjaikovski. In 2018 was het 125 jaar geleden dat de componist overleed.

De afgeladen volle zaal werd opgewarmd met het overbekende Italiaans Capriccio. Meteen was duidelijk dat de harmonie in een bloedvorm verkeerde. De Slavisch mars die daarop volgde was uit een volledig ander hout gesneden, een pak minder lichtvoetig, maar eveneens toewerkend naar een triomferende climax. Het klapstuk van het aperitiefconcert was de concertsuite uit het ballet De Notenkraker. De ouverture, de Mars van de notenkraker, de Dans van de suikerbonenfee en de overbekende Bloemenwals werden door het publiek meteen herkend. Tsjaikovski begeesterde. Als toemaatje gooide Bart Picqueur en zijn orkest er de wals uit Doornroosje tegenaan. Volgend jaar, kondigde men aan, staat de Symphonie Fantastique van Hector Berlioz op het programma. En dat zal gebeuren onder de leiding van gastdirigent Adrian Schneider.

(gva)
Foto’s: Jan Heirwegh

 

2019-01-14T13:04:01+00:0014 januari 2019|Categorieën: Harmonie|
Onze website maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren. Door op 'Accepteren' te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie Accepteren

Cookie Informatie

Meer informatie kan u vinden op onze Cookies pagina.

Indirecte Cookies - Functionaliteit

Onze website maakt gebruik van een aantal externe plugins van derden.

Indirecte Cookies - Statistieken

Onze website maakt gebruik van Google Analytics voor anonieme statistieken.