De artiesten
Tineke Van Ingelgem, sopraan
TINEKE VAN INGELGEM (°1980) is een Belgische sopraan met een ijzersterke podiumprésence. Haar acteertalent in combinatie met haar krachtige, heldere stem maakt haar uiterst geschikt voor sterke vrouwenrollen. Meer en meer profileert Tineke zich in de grote rollen van het Germaanse en Oost-Europese repertoire: ze zong Rusalka en Jenny/Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny in Opera Vlaanderen, Stella/De kinderen der zee in De Munt, Chrysothemis/Elektra in het Teatro Politeama van Palermo en Marschallin/Der Rosenkavalier in Theater Trier. Seizoen 2022-2023 wordt een volledig Duits seizoen: zo zal Tineke Jenny/Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny vertolken in Opera Vlaanderen en het Grand Théâtre de Luxembourg, Marschallin/Der Rosenkavalier aan de Opéra Grand Avignon en Blumenmädchen/Parsifal het Grand Théâtre de Genève.
Bart Picqueur, componist-dirigent
BART PICQUEUR (°1972) behoort tot de eerste generatie muzikanten van Jeugdharmonie Zele. Dirigent van diezelfde jeugdharmonie tussen 1990 en 1995, sinds 2010 ook dirigent van Koninklijke Harmonie Ste-Cecilia Zele. Leraar directie instrumentale muziek aan de Kunstbrug in Gent, docent orkestratie in het ISEB (Istituto Superiore Europeo Bandistico) in Italië, componist en dirigent en zaakvoerder van de muziekuitgeverij Minor Scale Music.
François De Geest, artwork
FRANCOIS DE GEEST werkt al heel zijn leven lang met beelden, afbeeldingen, verbeeldingen… Hij gaf en geeft les in de Academie van Hamme, in de Vrije Ateliers van Sint-Niklaas, bij Kunstkring Were Di. Hij stelt tentoon.
Maar vooral: hij maakt allerlei dingen met potlood, verf, klei, glas … omdat hij het graag doet.
De werken
Danse Macabre – Camille Saint-Saëns
‘Danse Macabre’ staat voor dodendans. Opvallend in deze compositie is met name het gebruik van de xylofoon, een instrument dat de indruk wekt alsof de muziek wordt uitgevoerd op menselijke schedels. De compositie opent met twaalf middernachtelijke klokslagen. Via een thematische opbouw bereikt het stuk zijn majestuoso: in de verbeelding komen meer en meer doden uit hun graven en beginnen met elkaar te dansen. De arme man danst met de rijke vrouw, de dood kent geen verschillen. Steeds voller en heftiger klinkt de melodie, alsof de skeletten door de wind worden opgejaagd, in het besef dat ze voor zonsopkomst teruggekeerd moeten zijn in hun graven.
Diabolic Angel – Joachim Simoens
Het werk beeldt de gevallen engel uit en zit vol bijbelse symboliek. Het stuk opent met een leitmotif voor Satan, bestaande uit een donkere kleine drieklank en een dreigende tritoon. Met een beetje fantasie hoor je de duivel zijn discipelen verleiden in slangachtige tegenmelodieën of beven door de donderslagen in het angstaanjagende furioso-gedeelte. Een meer geruststellende Religioso-passage geeft de luisteraar wat rust voordat hij volledig wordt uitgeschakeld in een verwoestende finale.
Expansions – Kobe Janssens
Een werk van de jonge componist Kobe Janssens (°2006). Met ‘Expansions’ dat de vroegste tijden van ons universum oproept, komt hij met een Big bang door de deur. Dit is geen goed werk voor zijn leeftijd, het is een goed stuk, punt. Expansions werd aanvankelijk geschreven voor het Alumni Harmonieorkest van de KU Leuven.
Whats on a man’s mind – Bart Picqueur
Bart legt het hele werk haarfijn uit voor de pauze!